Een SEO-copywriter: wat heeft u er aan?

30-04-2018
SEO scrabble letters

Een SEO-copywriter schrijft teksten die volgens de SEO-regels zijn opgesteld en die een hoge positie in de zoekmachine resultaten als doel hebben. Hier leest u over wat een SEO-copywriter voor u doet en hoe u daarvan profiteert. Leestijd: 2 minuten.

Een SEO-copywriter schrijft teksten die voldoen aan de laatste SEO-principes en beheert u een website, dan weet u vast maar al te goed wat het belang hiervan is. Past u deze regels namelijk goed toe, dan zal uw website hoger naar voren komen in de resultatenpagina van de zoekmachines. Het maakt uw website beter zichtbaar, wat uiteraard essentieel is om bezoekers aan te trekken. En aangezien de meeste mensen niet verder zoeken dan de eerste pagina van de zoekresultaten, kan dit het verschil betekenen tussen een succesvolle- en een nutteloze website. Wilt u de prestaties van uw website verbeteren? Dan maakt u gebruik van de diensten van een goede SEO-copywriter. 

 

Met dit stappenplan kunt u ook zelf met SEO-content aan de slag.

 

Wat doet een SEO-copywriter?

Een SEO-copywriter schrijft uw teksten zo dat deze als relevant worden gezien door de zoekmachines wanneer er een bepaalde zoekterm wordt ingetypt. Hier zijn verschillende technieken voor en deze veranderen constant. De grote zoekmachines gebruiken algoritmen om de resultaten te presenteren die ook daadwerkelijk relevant zijn voor hun gebruikers. Om er zorg voor te dragen dat deze niet worden misbruikt (bijvoorbeeld door uw teksten te laten overstromen met bepaalde zoekwoorden) worden deze algoritmen regelmatig aangepast. Een SEO-copywriter moet dus constant op de hoogte zijn van deze ontwikkelingen en zijn of haar werk hierop aanpassen. Hier vindt u slechts vier voorbeelden van werkzaamheden die een SEO-copywriter uitvoert.

 

1.      Het gebruik van zoekwoorden

Een SEO-copywriter zal allereerst een zoekwoorden analyse voor u uitvoeren en bepalen op welke zoekwoorden uw pagina’s het beste gevonden kunnen worden. De termen die veel worden ingetypt maar waar nog weinig concurrentie op is hebben dan de voorkeur. Daarnaast zal deze ook specifieke zoekwoorden en zinnen uitkiezen waarmee u een kleine, maar erg geïnteresseerde kwalitatieve doelgroep bereikt. Op die manier verbetert u uw conversie ratio. Een zoekwoorden analyse neemt veel tijd in beslag, maar is essentieel bij het optimaliseren van uw teksten voor zoekmachine optimalisatie.

Vervolgens zorgt de SEO-copywriter ervoor dat deze zoekwoorden regelmatig (maar zeker niet te vaak) naar voren komen in uw teksten, in uw titels, subtitels en andere belangrijke plaatsen. Semantische samenhang is hierbij ook belangrijk en het gebruik van synoniemen. Komt één zoekwoord te vaak terug in de tekst dan zal de zoekmachine dit beschouwen als spamming en uw website niet indexeren of lager plaatsen. Daarnaast maakt dit de tekst ook veel beter leesbaar, wat voor de zoekmachines net zo gewichtig is.

 

2.      De inhoud van de teksten

Zoekmachines kijken niet alleen naar zoekwoorden. Zo zal Google bijvoorbeeld goed bezochte- en gelezen pagina’s voorrang geven. Daarnaast is het belangrijk dat de teksten de juiste structuur hebben, dat ze lekker lopen en dat de inhoud goed is onderbouwd. Dit doet u door H1, H2, H3 (etc.) kopjes toe te voegen, door kwalitatieve teksten te (laten) schrijven en door externe links toe te voegen. Het is dus essentieel dat de content van uw teksten interessant is en dat u bezoekers aanmoedigt te reageren. Zoekmachines beoordelen een pagina ook op relevantie en hoe relevanter uw teksten hoe zichtbaarder uw site.

Een andere reden waarom inhoud voor SEO relevant is, is omdat u dan andere website beheerders uitnodigt om naar u te linken. En als ze dat doen, dan krijgt u een backlink. Backlinks zijn referenties voor de zoekmachines en vertellen hen dat u autoriteit heeft en gezag in uw vakgebied. Het vergaren van backlinks is erg lastig, maar een SEO-copywriter helpt u daarbij door zogenaamde link-worthy content te schrijven. Dit is dus kwalitatieve en unieke inhoud waar iemand anders graag naar wil linken.

 

3.      Links

Een andere manier aan SEO te werken is door links toe te voegen in de teksten. Interne links (links naar andere pagina’s van uw eigen website) zijn handig om bezoekers snel te verwijzen naar de informatie waarnaar ze op zoek zijn, maar zoekmachines gebruiken deze ook om de relaties tussen uw verschillende pagina’s vast te stellen. Wederom is het hier belangrijk dat deze links niet overheersen, maar dat ze goed worden gedoseerd. Als het goed is zal een ervaren SEO-copywriter de links in uw teksten subtiel en toepasselijk houden.

Met externe links (links naar andere pagina’s) in uw teksten vertelt u de zoekmachines dat uw teksten goed zijn onderbouwd. De kwaliteit van de website waarnaar u linkt is dan erg belangrijk. U helpt de bezoeker met een goede externe link aan belangrijke informatie en dat is voor de zoekmachines het bewijs dat hun gebruikers zo goed mogelijk worden geholpen. De SEO-copywriter kan kwalitatieve externe links aan uw teksten toevoegen waarmee u het juiste resultaat bereikt.

 

4.      De overige teksten die vaak vergeten worden

Als laatste zijn er ook de stukken tekst die regelmatig over het hoofd worden gezien, maar die zeker gebruikt kunnen worden bij het toepassen van SEO-principes. Denk hierbij aan de meta titels en -omschrijvingen (de titels en tekstjes die samen de link en omschrijving vormen van uw website in de zoekresultaten) of de alt teksten bij foto’s. De metatitel en –descriptie moeten het hoofdzoekwoord van de tekst bevatten. Veel SEO-copywriters schrijven deze ook graag voor u. Verder is er de URL van uw website die ook het zoekwoord moet bevatten en die kort en krachtig moet zijn.

 

Wel of niet een SEO-copywriter gebruiken?

Als u zelf verstand heeft van SEO, dan is het uiteraard niet nodig om hier een duurdere SEO-copywriter voor te gebruiken. U kunt een standaard tekstschrijver inschakelen en deze instructies geven over welke zoekwoorden hoe vaak terug moeten komen. U krijgt dan teksten aangeleverd die ingevuld zijn volgens uw SEO-regels en u neemt deze taak dus zelf op zich. 

Heeft u echter een website die niet goed presteert, dan kan een ervaren SEO-copywriter deze eens goed onder de loep nemen zodat ook uw site zichtbaar wordt voor de zoekmachines. Zorg dan wel dat u een SEO-copywriter uitkiest die kennis van zaken heeft en niet alleen kijkt naar de dichtheid van de zoekwoorden. Uw website verdwijnt dan niet meer in het enorme online aanbod, maar wordt zowel door zoekmachines als door uw eigen bezoekers als relevant gezien.

Heeft u dit artikel met plezier gelezen? Dan ben ik mogelijk dé (SEO) copywriter voor u. Ik heb me niet alleen gespecialiseerd in tekstschrijven, maar ook in vertalen (Engels/Nederlands), transcriberen en het maken van content analyses en het geven van bijles Engels. Wilt u van mijn diensten gebruik maken, dan kunt u op mijn website meer informatie vinden. Neem vervolgens gerust contact met mij op via één van de aangeboden contactmogelijkheden.