Een blog schrijven; waardevol of tijdverspilling?

10-11-2017
Tekstschrijver aan het werk

Blogs worden dagelijks geschreven met een verscheidenheid aan redenen. Dit is al lang niet meer een bijzondere bezigheid en theoretisch kan iedereen iets publiceren. Heeft een blog schrijven dan nog wel toegevoegde waarde? Leestijd: 3 minuten

Als tekstschrijver word ik regelmatig gevraagd om een blog te schrijven en uiteraard onderhoud ik zelf ook een blog. Het schrijven van deze artikelen is niet gemakkelijk, want ieder blog heeft een doelstelling. Sommige blogs zijn puur creatief en ontstaan uit een hobby. Andere blogs zijn serieuzer en bedoeld als marketingmethode. Het is ook geen geheim dat een website met met succesvolle blogartikelen beter scoort in de rangschikking voor de zoekmachines. Sommige blogs zijn informatief, andere vermakend, weer anderen zijn overtuigend en aan commerciële blogs is er ook geen gebrek. De blog emmer is aan het vol lopen en het internet stroomt er mee over. Heeft een blog schrijven vandaag de dag dan nog wel toegevoegde waarde?

 

Het doel van het blog staat centraal

De vraag die we hier behandelen is vrij gemakkelijk te beantwoorden. Een blog schrijven heeft wel degelijk toegevoegde waarde, als u daar de doelen mee bereikt die u voor ogen had. Bent u iemand die een blog wil beginnen omdat u dat leuk vindt, dan is het doel gemakkelijk gehaald. U ervaart geen druk want het werven van lezers is niet uw hoofddoel. U wilt simpelweg af en toe een leuk verhaaltje publiceren en hoopt dat enkele andere mensen dat met plezier lezen.

 

Wilt u met uw blog iets anders bereiken, dan verandert het verhaal al snel. Als u een blog wilt gaan schrijven als onderdeel van uw SEO-werkzaamheden, u wilt beroemd worden of u wilt geld gaan verdienen met affiliate marketing, dan is de druk ineens een stuk hoger. Het is dan zaak om uw blog speciaal te maken en beter dan de honderden andere blogs in uw vakgebied. U moet met uw blog een hele zware concurrentie aan en dat is niet gemakkelijk. Dat is ook de reden dat veel bedrijfseigenaren niet zelf een blog schrijven, maar dit uitbesteden aan een SEO-tekstschrijver.

 

Enkele voorbeelden van nuttige blogs

Een blog schrijven heeft dus toegevoegde waarde als u ermee bereikt wat u wilt. Het is dan van groot belang dat u van tevoren bepaalt wat dat is. Vanaf dat moment richt u al uw inspanning op het bereiken van dat doel. De onderstaande drie voorbeelden laten u zien dat er voldoende situaties zijn waarin een blog schrijven zeker nut heeft.

 

1.      Een blog als uitlaatklep

De niet-commerciële blogger zal een blog schrijven met het doel zijn of haar ei kwijt te kunnen. Voor hen is geld verdienen niet het hoofddoel. Ze willen voor zichzelf, hun familie en andere belangstellenden een kwalitatief goed verhaal neerzetten. Vaak zijn dit reisverslagen, stukken over hun eigen (bijzondere) leven of artikelen over een onderwerp waar de schrijver in is geïnteresseerd. Begint het blog goed te lopen, dan is dit een mooie bijkomstigheid, maar voor de blogger heeft dit meestal geen prioriteit. Professionele tekstschrijvers worden dan ook nauwelijks ingeschakeld voor dit type blog; daar is het te persoonlijk en te kleinschalig voor. Het doel – het beoefenen van een hobby - is gemakkelijk gehaald.

 

2.      Een blog als marketingtool (affiliate marketing)

Daarnaast kan een goed gelezen blog ook fungeren als marketingtool en als bron van inkomsten voor de schrijver. Stel, een blogger heeft een populair blog op weten te zetten over een commercieel onderwerp, zoals financiën, juridische zaken of mode. Het doel om het blog te schrijven is om er geld mee te verdienen. Dat wordt gedaan door middel van affiliate marketing. De schrijver voegt links in de artikelen toe naar bijvoorbeeld webshops, advocatenbureaus of andere gerelateerde bedrijven. Het bedrijf waarnaar de link verwijst krijgt zo extra bezoekers en profiteert van de bekendheid van het blog. De blogger ontvangt een bedrag voor elke klik op de link die ze hebben geplaatst. Vooral blogs met veel lezers kunnen hier flink mee verdienen.

 

3.      Een blog schrijven voor SEO

Blogs worden ook veel gebruikt met als doeleinde de website beter vindbaar te maken voor potentiële klanten of bezoekers. Search Engine Optimisation (SEO), of zoekmachine optimalisatie in het Nederlands, is een reeks methodes die uw pagina’s een hogere positie in de zoekresultaten opleveren. Hier zijn verscheidene technieken voor en het toevoegen van een goed gelezen blog is hier één van. Dat heeft op verschillende manieren een positieve invloed op online zichtbaarheid.

  • U kunt een blog schrijven over de producten van een bedrijf of over een onderwerp dat binnen het vakgebied van de onderneming valt. U helpt de bezoekers van uw website dan aan meer informatie en dat vinden de zoekmachines een goede zaak.
  • Door regelmatig een artikel voor het blog te schrijven, vertelt u aan Google dat uw website actueel is. Daarbij trekt u bezoekers naar uw blogartikelen die vervolgens hopelijk ook uw website bekijken.
  • Een blog schrijven is als laatste ook nuttig voor SEO omdat u daar backlinks mee kunt verzamelen. U kunt een gasten blog schrijven en daar een link naar uw pagina in zetten of u kunt zelf een fantastisch artikel schrijven waar anderen graag naar linken.

 

Zo kan ik u helpen

Het is dus zaak om een blog te schrijven dat lezers aantrekt en dat u helpt uw doelen te bereiken. Dat zal u niet in één keer lukken. De meest succesvolle blogs hebben soms wel jaren nodig gehad om de top te bereiken. Het is dus belangrijk dat u niet opgeeft en elke week iets publiceert. Daar komen SEO-tekstschrijvers zoals ik om de hoek kijken. Laat u mij artikelen voor uw blog schrijven, dan zorg ik ervoor dat er elke week iets interessants geplaatst wordt. Elke keer krijgt u meer lezers en interesse. Na een tijdje ziet u dan ook dat een blog wel degelijk nog toegevoegde waarde heeft.

Heeft u dit artikel met plezier gelezen? Dan ben ik mogelijk dé (SEO) copywriter voor u. Ik heb me niet alleen gespecialiseerd in tekstschrijven, maar ook in vertalen (Engels/Nederlands), transcriberen en het maken van content analyses en het geven van bijles Engels. Wilt u van mijn diensten gebruik maken, dan kunt u op mijn website meer informatie vinden. Neem vervolgens gerust contact met mij op via één van de aangeboden contactmogelijkheden.